دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 7055
تعداد نوشته ها : 9
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
وحيد اسدي

سلام به دوستان عزیز با نزدیک شدن به عید نوروز و برپایی جشن های متعدد لازم دونستم تاریخچه ی برخی از این اعیاد رو براتون توضیح بدم

یکی از این جشنها آتش بازی در شبآخرین چهارشنبه ی ساله که معروفه به چهارشنبه سوری:

ریشه ی تاریخی :

1)ابوریحان در این باره میگوید: ایرانیان در نهم هر ماه عیدی به نام آتش (آذر) داشتند وچون این جشن به ماههای زمستان میرسید به علت سرمای شدید نیاز به آتش بود و به عقیده آنها

نام این عید از اسم فرشته ای گرفته شده است که وکیل ومسئول تمام آتش هاست ومیگویند زردشت دستور داد که مردم در روز جشن آتش به زیارت آتشکده ها بروند تا بوسیله ی

آتش (به سوی خدا) نزدیکی پیدا کنند تا نقشی در امور عالم داشته باشند

2) لغت نامه دهخدا:

در لغت نامه دهخدا آمده است:

روشن کردن آتش در شب چهارشنبه در خواست سلامتی است وهمچنینکوزه شکستن سبب رفع بلاست وآجیل مشکل گشا در آن شب برای حل شدن مشکل است وفال گرفتن وچارقدی که گره خورده گره آن را باز کردن برای باز شدن گره وسختی کارهاست

علل خرافه بودن چهارشنبه سوری:

1- احیای سنت جاهلی:

رسول گرامی اسلام (ص) به رسالت مبعوث شد تا سنت های غلطی چون چهارشنبه سوری را از بین ببرد حتی برای اینکه مردم به یاد آتش پرستی نیفتند دستور داده شد که روبروی آتش وچراغی که روشن است نماز نخوانند"1"

پس احیای مراسم چهارشنبه سوری از سوی هر کس که باشد زنده کردن سنت جاهلی واز بین بردن سنت محمدی وبی توجهی به زحمات پیامبر است.

2- نوعی شرک:

چهارشنبه سوری نوعی شرک است چون شرک معنایش این است که انسان در حل مشکلات خود به غیر خدا وند واولیای او متوسل شود وغیر خدای بزرگ واولیایش را در برآوردن حاجت وامور دیگر دنیا موثر بداند.

چهارشنبه سوری از دیدگاه شهید مطهری:

قرآن منشا هایی برای فکرهای بی ریشه که آنها را به درختان بی ریشه تشبیه کرده ذکر میکند. یکی از آنها تقلید است .البته قرآن با کلمه تقلید مطلب را بیان نکرده است با تعبیر دیگر بیان کرده است تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان از پدران مادران آبا واجداد است . این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده وآن را منشا لغزش وخطای بشر میداند وسخت انتقاد میکند.

مثلا میگوید (انا وجدنا آبائنا علی امة انا علی آثار هم مقتدون)

این ها میگویند: ما پدران خودمان را برطریقه ای یافته ایم وما هم همان طریقه پدران خودمان را میگیریم ومیرویم.

چهار شنبه آخر اسفند میشود بسیاری از خانواده ها که باید بگوییم : خانواده های نادان آتشی روشن میکنند بعد آدم های سر ومر و گنده با یک هیکل های چنین وچنان از روی آتش میپرند : ای آتش زردی من از تو!سرخی تو از من!

این چقدر حماقت است×! میپرسیم چرا چنین میکنید؟ میگویند: این یک سنتی است که میان ما مردم از قدیم پدران ما چنین میکردند قرآن میگوید:

(او لو کان آباوهم لات یعقلون شیئا)

اگر هم پدران گذشته تان چنین میکردند شما وقتی میبینید یک کار احمقانه است ودلیل حماقت پدران شماست رویش را بپوشانید چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید میکنید؟ "2"

1"مستدرک الوسائل ج 1 ص 224

2" قسمتی از سخنان شهید مطهری درباره ی تقلید هفته نامه پرتو 24/12/1379


دسته ها : راه زندگی
پنج شنبه پانزدهم 12 1387
X