مراد از نعمت باطنی چیست؟
محمد بن زیاد ازدی میگوید :از آقایم امام کاظم (ع)پرسیدم منظور این آیه چیست؟
(...واسبغ علیکم نعمه ظاهرة وباطنة...)و نعمتهای آشکارو پنهان خود را بطور فراوان بر شما ارزانی داشته است
آن حضرت فرمود:«النعمة الظاهرة الامام الظاهروالباطنة الامام الغائب»
فقلت له:ویکون فی الائمة من یغیب؟
<مراد از نعمت ظاهره امام ظاهر است ونعمت باطنی امام غائب است.>
گفتم مگر بین امامان کسی غائب هم خواهد شد؟
قال: نعم یغیب عن ابصار الناس شخصه ولا یغیب عن قلوب المومنین ذکره وهو الثانی عشر منا یسهل الله له کل عسیر ویذلل له کل صعب ویظهر له کنوز الارض ویقرب له کل بعید ویبیر به کل جبار عنید ویهلک علی یده کل شیطان مرید ذاک ابن سیدة الاماء الذی یخفی علی الناس ولادته ولا یحل لهم تسمیته حتی یظهره الله عز وجل فیملا به الارض قسطا وعدلا کما ملئت جورا وظلما(2)
فرمود : آری شخص او از دیدگان مردم غائب میشود اما یاد او از دلهای مومنان فراموش نمیگردد او دوازدهمین امام از ماست خداوند متعال هر مشکلی را برایش آسان خواهد کرد هر سختی و(جباری) را در مقابل او رام گرداند گنج های زمین را برایش ظاهر سازد هر دوری را برایش نزدیک کند وتمام جباران ومعاندان را به وسیله او هلاک کند وبه وسیله او هر شیطان متمردی را نابود سازد او فرزند بهترین کنیزان است که ولادتش از مردم مخفی بماند ونام بردنش نیز حلال نباشد تا انگاه که خداوند وی را ظاهر کند وزمین را توسط وی پر از عدل وداد نماید چنانکه از ظلم وستم پر شده باشد.
1)سوره لقمان آیه 20
2)بحار الانوار ج51 ص150